ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1 - Toepasselijkheid
§ 1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst tussen Koraal Advocaten BV en de Cliënt en maken bijgevolg integraal deel uit van de contractuele relatie tussen Koraal Advocaten BV en de Cliënt.
§ 2. Indien één of meerdere bedingen van deze algemene voorwaarden nietig, ongeldig of onafdwingbaar zouden zijn, tast dit de geldigheid en de afdwingbaarheid van de andere bedingen van deze algemene voorwaarden niet aan.
§ 3. Partijen engageren zich om dergelijk nietig, ongeldig of onafdwingbaar beding in onderling overleg onverwijld te vervangen door een beding dat de strekking van het oorspronkelijk beding zoveel mogelijk benadert.
Artikel 2 - Voorwerp van de dienstverlening§ 1. De cliënt heeft nood aan advies, ondersteuning en/of bijstand en wenst hiervoor beroep te doen op de expertise van het advocatenkantoor.
§ 2. Het advocatenkantoor investeert continu in innovatie en service om steeds een aangename samenwerking mogelijk te maken en levert de grootst mogelijke inspanning om de cliënt te begeleiden naar een positief resultaat. Dit houdt echter geen resultaatsverbintenis in, omdat de uitkomst van een juridisch dispuut afhankelijk is van diverse externe factoren.
§ 3. Partijen zullen het precieze voorwerp van de dienstverlening van het advocatenkantoor bij aanvang van de werkzaamheden overeenkomen en, indien nodig, bij de verdere uitvoering ervan aanpassen of uitbreiden.
Artikel 3 - Communicatie§ 1. Regelmatig overleg is noodzakelijk voor een goede uitvoering van de aan het advocatenkantoor toegewezen opdracht.
§ 2. De cliënt verbindt zich ertoe alle informatie en documenten die noodzakelijk zijn voor de behoorlijke behandeling van het dossier aan het advocatenkantoor te bezorgen.
§ 3. Indien de cliënt de verwachte gegevens niet meedeelt of de gevraagde documenten niet bezorgt, kan en zal het advocatenkantoor haar opdracht niet aanvatten. Indien het advocatenkantoor reeds voorlopig heeft opgetreden, zal zij haar verdere tussenkomst beëindigen.
§ 4. Om tegenstrijdige communicatie te voorkomen onthoudt de cliënt zich vanaf de ondertekening van deze overeenkomst van elke rechtstreekse communicatie met de tegenpartij of diens raadsman/vertegenwoordiger.
Artikel 4 - Gegevensverwerking en beroepsgeheim
§ 1. De cliënt verleent toestemming aan het advocatenkantoor om kennis te nemen van zijn persoonsgegevens en deze ook te verwerken in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming, in het bijzonder de Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 van 27 april 2016.
§ 2. De persoonsgegevens van de cliënt worden uitsluitend verwerkt voor zover en voor de duur noodzakelijk in het kader van de juridische dienstverlening en de naleving van de op de advocatuur toepasselijke wet- en regelgeving. Deze gegevens worden bewaard gedurende de behandeling van het dossier en voor een bijkomende periode van vijf jaar na de afsluiting ervan.
§ 3. In geval van een inbreuk in verband met persoonsgegevens (“datalek”) zal het advocatenkantoor binnen 72 uur na kennisname daarvan de bevoegde toezichthoudende autoriteit en, indien vereist, de cliënt. Het advocatenkantoor zal alle redelijke en gepaste maatregelen nemen om de impact van het datalek te beperken en herhaling te voorkomen.
§ 4. De cliënt kan altijd contact opnemen met het advocatenkantoor voor de uitoefening van de volgende rechten: een verzoek om toegang of rectificatie van de persoonsgegevens van de cliënt; een verzoek om wissing van de persoonsgegevens van de cliënt; een verzoek om beperking van de verwerking van de persoonsgegevens van de cliënt; een bezwaar tegen de verwerking van de persoonsgegevens van de cliënt; een klacht als de cliënt van mening is dat het advocatenkantoor niet handelt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving inzake gegevensbescherming. De cliënt kan ook een klacht indienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.
§ 5. De privacyverklaring van het advocatenkantoor kan de cliënt terugvinden op www.koraaladvocaten.com.
§ 6. In ieder geval wordt alle door de cliënt verstrekte informatie beschermd door het wettelijk beroepsgeheim van het advocatenkantoor.
Artikel 5 – Alternatieve geschillenregeling
§ 1. De cliënt erkent door het advocatenkantoor op de hoogte te zijn gebracht van de verschillende mogelijkheden tot geschiloplossing. Hoewel het geschil aan de rechtbank kan worden voorgelegd, is het advocatenkantoor overeenkomstig haar deontologische én wettelijke verplichtingen (art. 444, §2 Ger.W.) verplicht de cliënt tevens te informeren over alternatieve wijzen van geschiloplossing, zoals rechtstreekse onderhandelingen, collaboratieve onderhandelingen, een minnelijke schikking door de rechter, bemiddeling, bindende derdenbeslissing of arbitrage.
§ 2. Nadere informatie hierover is beschikbaar op www.ordevanvlaamsebalies.be.
Artikel 6 – Interne taakverdeling
Tenzij de Cliënt zich hiertegen uitdrukkelijk verzet, is het advocatenkantoor vrij om dossiers of bepaalde aspecten ervan intern te verdelen onder haar advocaten. Deze interne verdeling zal zo veel als mogelijk gebeuren volgens de voorkeurmateries van de advocaten en/of de wensen van de Cliënt. Waar nodig wordt gewerkt in teamverband.
Artikel 7 – Beroep op derden
§ 1. Buiten de gebruikelijke taken die binnen het advocatenkantoor worden vervuld, gaat de cliënt akkoord dat de advocaat, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke delen van zijn opdracht een beroep kan doen op andere advocaten.
§ 2. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan het advocatenkantoor.
§ 3. Het advocatenkantoor doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt.
Artikel 8 - Belangenconflict
Door ondertekening van deze overeenkomst, bevestigt het advocatenkantoor geen enkele band te hebben met een tegenpartij van de cliënt. Voor zover er na de ondertekening van deze overeenkomst toch een belangenconflict zou dreigen te ontstaan, zal het advocatenkantoor de cliënten hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen en de nodige acties ondernemen.
Artikel 9 – Ereloon en kosten
§ 1. Behalve indien een wet of een ter uitvoering daarvan genomen besluit of administratieve beslissing (circulaire of andere) voorziet in een vrijstelling (daaronder begrepen een verrichting die buiten het toepassingsgebied van de btw valt), zullen het ereloon en de kosten van het advocatenkantoor verhoogd worden met de btw tegen het toepasselijke tarief.
§ 2. De staat van kosten en ereloon van het advocatenkantoor kan drie elementen bevatten: het ereloon, de kosten van het advocatenkantoor en de gerechtskosten en de uitgaven
§ 3. Voor de eerste consultatie met de cliënt wordt forfaitair €90,00 incl. BTW aangerekend. Indien er na deze consultatie effectief een dossier wordt opgestart, wordt enkel de effectief bestede tijd in rekening gebracht.
§ 4. Het totaal verschuldigde ereloon wordt bepaald in functie van het aantal gepresteerde uren. Het advocatenkantoor houdt een gedetailleerde timesheet bij, die steeds door de cliënt kan worden opgevraagd.
§ 5. De cliënt erkent door het advocatenkantoor op de hoogte te zijn gebracht van het systeem van de juridische tweedelijnsbijstand (pro deo). De cliënt verklaart niet in aanmerking te komen voor dit systeem dan wel er uitdrukkelijk afstand van te doen. Meer informatie en actuele inkomensgrenzen zijn te vinden op de website: www.advocaat.be.
§ 6. De kosten van het advocatenkantoor zijn kosten voor kantoor, personeel, bibliotheek, informatica, administratie, licenties, abonnementen, brieven, kopie, etc. Verplaatsingskosten worden apart gefactureerd.
§ 7. De kosten van derden worden rechtstreeks door deze derden aan de cliënt gefactureerd. Indien het advocatenkantoor dergelijke kosten dient voor te schieten worden enkel de werkelijke prijs aan de cliënt gefactureerd.
§ 8. De gerechtskosten en de uitgaven zijn de kosten die de advocaat heeft moeten voorschieten aan derden, zoals de gerechtsdeurwaarder, de griffie, vertalers en openbare instanties. Deze kosten worden ofwel rechtstreeks gefactureerd aan de cliënt ofwel door het advocatenkantoor aan de werkelijke prijs gefactureerd.
§ 9. In het kader van invorderingsprocedures van onbetaalde geldschulden kan het advocatenkantoor andere tarieven hanteren. Deze maken in dat geval onlosmakelijk deel uit van deze overeenkomst.
Artikel 10 - Facturatie
§ 1. Dossiers worden pas opgestart na ontvangst van een eerste voorschot op de kantoorrekening met nummer BE69 0688 9431 6078, onder vermelding van de desbetreffende referte. Na ontvangst van het voorschot ontvangt de cliënt een voorschotfactuur voor voldaan. Van zodra er prestaties ten belope van het eerste voorshot werden geleverd, worden volgende provisies, indien nodig, op regelmatige tijdstippen opgevraagd, in functie van de nog te leveren prestaties.
§ 2. De cliënt betaalt de voorschotten en de tussentijdse facturen van kosten en ereloon van het advocatenkantoor binnen veertien (14) dagen na ontvangst van de uitnodiging tot betalen. Het advocatenkantoor kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen.
§ 3. Het bedrag van elke niet-geprotesteerde factuur dat niet volledig betaald is op de vervaldag, begint van rechtswege, en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een intrest te lopen van 12% per jaar op het factuurbedrag of op het resterend verschuldigd saldo. Tevens zal het factuurbedrag zonder voorafgaande ingebrekestelling worden verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% op het factuurbedrag met een minimum van €125,00. In geval van gedeeltelijke betaling zullen dezelfde intresten verschuldigd zijn.
§ 4. Om in aanmerking te worden genomen dienen klachten, protesten of bezwaren gedetailleerd en binnen de tien (10) dagen na ontvangst van de factuur per aangetekende brief te worden geuit. Opvraging van details van de gefactureerde bedragen dienen eveneens binnen de termijn van tien (10) dagen te gebeuren. De eventueel daaruit voortvloeiende kosten vallen geheel ten laste van de cliënt.
§ 5. Indien een eventuele klacht het advocatenkantoor laattijdig bereikt, wordt verondersteld dat de cliënt akkoord gaat met de gefactureerde diensten
Artikel 11 - Derdengelden
§ 1. Het advocatenkantoor stort alle bedragen die zij voor haar cliënt ontvangt op haar derdenrekening (BE25 0688 9431 6482) binnen de kortst mogelijke tijd door aan haar cliënt. Indien het advocatenkantoor een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt zij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt zij hem op de hoogte van de reden van het niet doorstorten.
§ 2. Het advocatenkantoor mag op de bedragen die zij ontvangt voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. Zij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om de ereloonstaten van het advocatenkantoor te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.
§ 3. Het advocatenkantoor stort alle bedragen die zij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden.
Artikel 12 - Aansprakelijkheid
§ 1. Het advocatenkantoor is verzekerd voor zijn beroepsaansprakelijkheid bij MS Amlin Insurance SE (Koning Albert II-laan 37, 1030 Brussel) voor een bedrag van €2.500.000,00 onder de polis ‘Burgerlijke beroepsaansprakelijkheid van advocaten (eerste rang)’.
§ 2. De polis die de beroepsaansprakelijkheid verzekert, verleent dekking in de volgende landen: de waarborg van deze overeenkomst is van toepassing op de gevolgen van daden gepleegd in de hele wereld, voor activiteiten die de verzekerden uitvoeren vanuit hun in België gevestigd kantoor en onder voorbehoud van de verduidelijkingen en uitzonderingen opgenomen in deze overeenkomst. Zijn echter niet verzekerd de eisen die tegen de verzekerden ingesteld worden in de VS of Canada, of onder de wetgeving of de rechtsmacht van de VS of Canada.
§ 3. Het advocatenkantoor informeert de cliënt dat voor de specifieke behandeling van haar zaak, voorwerp van deze overeenkomst, een hogere verzekering kan worden afgesloten mits het betalen van een bijkomende premie.
§ 4. De cliënt vindt de gewone verzekering van het advocatenkantoor voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van het advocatenkantoor wordt beperkt tot het bedrag van €2.500.000,00 waarvoor het advocatenkantoor is verzekerd. Deze beperking is niet van toepassing in geval van opzet of grove fout van het advocatenkantoor.
§ 5. De wettelijke bepalingen inzake buitencontractuele aansprakelijkheid zijn, voor zoveel als wettelijk toegelaten, noch van toepassing tussen de medecontracten noch van toepassing tussen een medecontractant en een hulppersoon (in eerste en verdere graad) van een medecontractant.
Artikel 13 – Beëindiging van de overeenkomst en archivering
§ 1. De cliënt kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door het advocatenkantoor daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. Het advocatenkantoor maakt haar eindstaat van kosten en ereloon over aan de cliënt, rekening houdende met haar prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst.
§ 2. Op eerste verzoek zal het advocatenkantoor aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen. Het advocatenkantoor behoudt zich desgevallend het recht voor een redelijke vergoeding aan te rekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het inwilligen van dit verzoek gepaard gaat.
§ 3. Het advocatenkantoor kan altijd een einde maken aan de overeenkomst, door de cliënt hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop zij haar prestaties staakt, dient de advocaat rekening te houden met de mogelijkheid voor de cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.
§ 4. Het advocatenkantoor archiveert na beëindiging van elke opdracht het dossier en bewaart dit vervolgens voor een periode van vijf jaar. Originele documenten kunnen op verzoek aan de Cliënt terugbezorgd worden en dienen desgevallend door hem te worden gearchiveerd. Na voormelde periode van vijf jaar wordt het dossier definitief vernietigd
Artikel 14 - Witwaspreventie
§ 1. Wanneer het advocatenkantoor de cliënt bijstaat in het kader van financiële verrichtingen of verrichtingen in verband met onroerend goed, moet zij specifieke wettelijke en deontologische regels naleven die tot doel hebben om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme tegen te gaan.
§ 4. Alvorens het advocatenkantoor de cliënt kan aannemen, moet zij eerst de identiteit van haar cliënt en die van haar eventuele lasthebbers en uiteindelijke begunstigden (UBO’s) controleren. Ook de kenmerken en het doel en de aard van de opdracht die de cliënt aan het advocatenkantoor toevertrouwt, moet worden beoordeeld. Die waakzaamheids-verplichtingen gelden eveneens tijdens de uitvoering van de opdracht, en alle andere opdrachten die de cliënt nog aan het advocatenkantoor zou toevertrouwen. De kosten van die administratieve verplichtingen worden verrekend in het ereloon.
§ 5. Om het advocatenkantoor toe te laten die verplichtingen na te leven, moet de cliënt het advocatenkantoor meteen de nodige informatie aanleveren wanneer deze haar cliënt daar om vraagt. Doen er zich wijzigingen voor die de status van de cliënt kunnen beïnvloeden, dan levert de cliënt die gegevens meteen uit eigen beweging aan. De informatie die de cliënt aan het advocatenkantoor meedeelt, verwerkt het advocatenkantoor en bewaart zij gedurende een periode van 10 jaar te rekenen vanaf het einde van de zakelijke relatie tussen partijen of de laatste opdracht die de cliënt aan het advocatenkantoor toevertrouwt. Meer informatie over de gegevensbeschermingsaspecten van de verplichtingen van het advocatenkantoor onder de witwaspreventie-regelgeving is terug te vinden in de privacyverklaring van het advocatenkantoor op www.koraaladvocaten.com.
§ 6. Indien de cliënt nalaat het advocatenkantoor de nodige informatie te bezorgen, kan het advocatenkantoor de cliënt niet als cliënt aannemen en/of is het advocatenkantoor genoodzaakt de werkzaamheden voor de cliënt onmiddellijk te beëindigen. Het advocatenkantoor is niet aansprakelijk voor enige schade die daaruit voortvloeit. Bovendien heeft de beëindiging van de werkzaamheden geen invloed op de al gepresteerde en factureerbare prestaties.
§ 7. Wanneer het advocatenkantoor bij de uitvoering van haar opdracht feiten vaststelt waarvan het advocatenkantoor weet of vermoed dat ze verband houden met het witwassen van geld of met de financiering van terrorisme, moet het advocatenkantoor dit onmiddellijk melden aan de stafhouder, behalve wanneer het advocatenkantoor juridisch advies verleend aan de cliënt of hem verdedigt of vertegenwoordigd in verband met een rechtsgeding. De stafhouder zal vervolgens beslissen of deze de melding van het advocatenkantoor moet overmaken aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking. In het geval van een melding is het advocatenkantoor ook verplicht om haar werkzaamheden voor de cliënt onmiddellijk te beëindigen, zonder de cliënt van de reden hiervoor te mogen inlichten. Dat is bij wet verboden. Verder kan de cliënt het advocatenkantoor niet aansprakelijk stellen voor de meldingen die het advocatenkantoor te goeder trouw aan de Cel voor Financiële Informatieverwerking overmaakt
§ 8. Deze verplichtingen doen uiteraard geen afbreuk aan het beroepsgeheim dat de relatie tussen de cliënt en het advocatenkantoor blijft kenmerken.
Artikel 15 - Klachtenbehandeling
§ 1. Het advocatenkantoor is onderworpen aan de wettelijke en deontologische regeling inzake buitengerechtelijke regeling van geschillen. De cliënt dient eventuele klachten steeds schriftelijk te richten aan het adres van de zetel van het advocatenkantoor.
§ 2. Klachten ook worden ingediend bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA), de gekwalificeerde entiteit bevoegd voor de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen consumenten en advocaten.
§ 3. De OCA is opgenomen op de lijst van gekwalificeerde entiteiten die kan worden geraadpleegd op de website van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie.
De OCA is bevoegd voor klachten die betrekking hebben op de dienstverlening van de advocaat. Klachten worden bij voorkeur online ingediend aan de hand van het elektronisch klachtenformulier beschikbaar op www.ligeca.be.
§ 4. Het advocatenkantoor is tevens onderworpen aan buitengerechtelijke geschillenbeslechting, bepaald in de Codex Deontologie voor Advocaten.
Artikel 16 - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
§ 1. De huidige overeenkomst wordt beheerst door Belgisch recht. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Hasselt bevoegd.
§ 2. Indien de cliënt van mening is dat het advocatenkantoor ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan het aan het advocatenkantoor gerichte verzoek, kan de cliënt klacht indienen bij de nationale Gegevensbeschermingsautoriteit. Dat kan via de volgende contactgegevens: Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel, +32 (0)2 274 48 00, contact@apd-gba.be.