Blog

Koraal. What's in a name?

We vallen met de deur in huis: waar komt die gekke naam vandaan?

Die vraag kregen we al eerder. Inderdaad, tussen kantoornamen met samenstellingen van "advo", "lex" of "ius" valt Koraal nogal op.

Laat we beginnen bij het begin. Toen Pieter-Jan zijn eigen kantoor startte was het belangrijk dat cliënten wisten met wie ze te doen hadden. "Advocaat Pieter-Jan Franssen" was niet origineel, maar wel duidelijk en laagdrempelig. 

Het was altijd Pieter-Jan's bedoeling om te groeien en na verloop van tijd een goed team te bouwen, met uiteenlopende expertises. Om een volledig team de kansen te geven die het verdient was een abstracte naam een beter idee.

Ok, dat is de praktische kant van het verhaal. Maar zit er betekenis achter Koraal?

De voorbije jaren hebben we ons verdiept in legal design. Legal designers stellen zich de vraag hoe je juridische informatie, diensten en organisaties kan verbeteren in functie van de eindgebruiker. Die eindgebruiker kan dus zowel de advocaat zijn die werkzaam is binnen een kantoor als de cliënt die er beroep op doet. Dat is een interessant uitgangspunt.

Vanuit het perspectief van de advocaat is er veel ruimte voor verbetering. De cijfers over depressie, burn-out, alcohol- en drugsmisbruik zijn allesbehalve rooskleurig. Dat wijst op een systeemfout en, in vele gevallen, een toxische cultuur. De meeste kantoren hebben een piramidevormige structuur en een strenge hiërarchie. Er is maar één weg voorruit en die loopt omhoog, naar de top van de piramide. Alleen kan niet iedereen managing partner worden, waardoor er interne concurrentie en dus hoge prestatiedruk ontstaat. Dat zorgt voor problemen. 

Bij Koraal gooien we het bewust over een andere boeg. Een koraalrif is een levend systeem dat floreert zolang de omstandigheden goed zijn. Het is onze missie om te zorgen voor een optimaal klimaat, zodat iedereen die deel uitmaakt van het ecosysteem  de beste versie van zichzelf kan worden. En als er toch ooit iets anders loopt dan verwacht is een levend systeem in staat om snel te reageren en zichzelf te herstellen. Een piramide kan dat niet.

Jullie kiezen dus resoluut voor een andere aanpak?

Koraal staat inderdaad voor een andere benadering. Onze advocaten vormen een collectief waarbij iedereen aangemoedigd wordt - en de vrijheid krijgt -  om vooral in te zetten op zijn eigen sterktes. Het is de bedoeling om iedereen zo krachtig mogelijk te maken. Iemand die graag gaat pleiten krijgt bij Koraal meer rechtbankwerk. Iemand die graag urenlang dat éne cruciale arrest opzoekt, krijgt tijd en ruimte voor studiewerk. Wie graag cliënten ontvangt zal meer consultaties leiden, etc. Dat vergt vertrouwen enerzijds en verantwoordelijkheid anderzijds.  Dat maakt een hecht team eens zo belangrijk.

Door een omgeving te creëren waarin iedereen zich mag focussen op datgene wat hij graag en goed doet geloven we dat de kwaliteit van het werk en het welzijn van onze collega's erop vooruit gaat. We doen dus bewust afstand van eretitels en geven iedereen de kans om de beste versie van zichzelf te worden.

De slogan van Koraal is "Never wrong to do right". Hoe moeten we die interpreteren?

Koraal is waarde-gedreven. We stellen ons steeds de vraag of wat we doen het juiste is. Akkoord, er kan discussie zijn over wat juist is, maar we willen vooral kritisch zijn voor onze eigen keuzes. Geloven we echt in een dossier? Kunnen we bepaalde prestaties verantwoorden t.o.v. onze cliënten? Als we niet volmondig "ja" kunnen antwoorden moeten we onze beslissingen bijstellen.

Wat wil Koraal haar cliënten bieden?

Koraal wil een echte partner in life zijn van alle cliënten. Dat betekent in de eerste plaats een uitstekende juridische dienstverlening, een correct tarief en 100% transparantie.

In onder andere ondernemings- en bouwzaken hebben we ruime ervaring opgebouwd. Daarnaast hebben we een uitgebreid netwerk van specialisten uit verschillende vakgebieden, zodat je bij Koraal eigenlijk voor alles terecht kan. 



Daarnaast zijn wij ons goed bewust van de hoge verwachtingen die cliënten koesteren. Zowel qua service als qua beleving. We durven zeggen dat wij meer dan gemiddeld op de hoogte zijn van de technologische hulpmiddelen die advocaten tegenwoordig ter beschikking hebben. Technologie moet alleen altijd een middel blijven en nooit een doel op zich. Ons kantoor is klaar om omni channel te functioneren. Digitaal voor wie dat wil, persoonlijk en met de nodige gezelligheid voor wie daar nood aan heeft. Elke cliënt is immers anders. We willen het onze cliënten zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken.

Nog kort even over jullie nieuw kantoor. Tevreden over het resultaat?

We zijn heel trots op wat we op de Kunstlaan hebben gerealiseerd. Een moderne, maar ook warme werkplek die erop voorzien is om mensen te ontvangen. Dat is ook uitdrukkelijk het doel. Koraal moet een bruisende omgeving zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Er zijn al enkel projecten op til waarover we jullie later graag meer vertellen.